Volver a Artículos
PER
A QUÈ SERVEIX LA PLÀSTICA
Primer vull fer una crítica
a la ignorància endèmica en matèria artística
dels que fan les lleis d’educació. També vull
dir que els que executen aquestes males lleis son tan culpables com
els que las han fet.
L’objectiu de l’ensenyament
es la formació integral de l’alumne perquè es
pugui realitzar lliurament al llarg de la seva vida.
Tot el que no sigui això
es un crim de lesa humanitat. El legislador o el pedagog pot al·legar
que “no ho entenia”.
Aleshores
toca rectificar
• Si es el legislador:
Fent lleis noves.
• Si es el pedagog:
Canviant la forma d’ensenyar o lluitant per canviar-la.
Si
no es fa així:
• El legislador
es un mal legislador i es nociu socialment.
• El pedagog no
es pedagog. Es un impostor que només busca lucre o, simplement,
un lloc de treball.
Aquí no resten actituds
tèbies amb la que un es queixa però fa com si no passes
res. Això ja ho coneixem tots. El “i que puc fer-hi jo?”
ja el tenim molt sentit. L’actitud te de ser ferma en cada circumstancia.
Tant al carrer si es protesta com a les aules per donar el millor
ensenyament.
La carrera d’ensenyant
es tant o més important que la de un metge (ho poso com exemple
per buscar una corporació social respectada). El metge arregla
el que s’ha espatllat. L’ensenyant construeix perquè
no s’espatlli. Però, dissortadament, la consideració
social es molt diferent actualment. El mestre ha perdut part de la
seva dignitat i consideració al llarg del temps, potser al
voler acurtar distancies entre ell i l’alumnat.
“Escolti Doctor”,
imprimeix respecte al tracte. Així es com se sol tractar als
metges. “Escolta Joan, Maria, Laura...”, imprimeix confiança
i igualtat. Així es com se sol tractar als mestres.
Encara que no sembli modern
al que comento es lo real. L’alumne necessita admirar al mestre,
sacralitzar-lo i respectar-lo. Sentir que hi ha una distancia entre
ell i el mestre que poc a poc te d’acurtar a base de treball,
comprensió i respecte.
No hi ha religiós,
militar, polític, comerciant, artista, esportista, etc. que
mereixi mes respecte que un mestre o un ensenyant en general.
Un mestre es el complement
dels pares, que son la comunitat més important d’un estat.
Els pares, en general,
sense mestres, els hi seria molt difícil donar una bona educació
als seus fills.
Evidentment, els pares
tenen de ser els primers mestres però, habitualment, no tenen
ni la preparació ni el temps per fer-ho.
L’educador, en suma,
te de buscar contínuament casar aquestes dues parts inseparables
del verdader mestre sigui pare o ensenyant: amor i respecte. Dit això,
entraré en matèria.
Coneixement
de la matèria que es tracte
El primer que necessita
un professional, en qualsevol ofici, es conèixer la naturalesa
de la matèria que tracte.
Així també,
l’ensenyant te de conèixer la matèria que tracta,
que no es la seva assignatura, sinó la persona a qui impartirà
aquest coneixement. Això es el més important.
Desprès venen els
coneixements que tingui de la matèria a transmetre i el mètode
a utilitzar per transmetre-la de forma òptima, sense perdre
mai de vista els principis bàsica de l’ensenyament, “educar
per la llibertar i la realització de l’alumne”.
El primer que hem de considerar
es la dignitat de l’alumne.
Sense dignitat l’alumne
perd interès per aprendre.
L’alumne pot perdre
la dignitat per pèrdua de la seva identitat, tan la sentida
com la pensada.
També pot perdre
l’autoestima, tant l’autoestima pel que és, com
pel que li han dit que te de ser.
Per a mi la més
important es ‘la identitat sentida’, doncs es la que forma
part de la naturalesa que l’alumne sent de sí mateix
i que es la que li dona llibertat i el fa creador de la seva pròpia
vida.
‘La identitat pensada’
es aquella que l’han convençut te d’adoptar per
ser acceptat per determinat grup. Però això el pot desviar
de sí mateix segons de on li vingui la influencia.
Referent a l’autoestima
l’alumne te de lluitar pel que és, pel que ha descobert
que és i que li dona llibertat i el fa feliç.
Si és el que és,
viurà en plenitud.
Si l’autoestima la
busca en el que li han dit que te de ser, possiblement mai tindrà
un bon equilibri emocional encara que, de cara en fora, sigui un triomfador.
Les
relacions estructuradores entre sensacions (Sensoanàlisis)
Canviar les sensacions
desestructurades de la percepció sensològica de les
coses o de l’estar sent en general, es molt important per l’equilibri
y el desenvolupament de l’alumne.
‘Les relacions estructuradores
entre sensacions’, son fonamentals per mantenir l’equilibri
emocional en l’alumne i en les persones en general.
Aquestes ‘relacions
estructuradores’ es mantenen gracies a les assignatures artístiques
, fonamentalment la PLÀSTICA, doncs la Plàstica es capaç
de fixar les expressions estructuradores en el temps, de manera que
puguin ser contemplades i sentides durant un determinat període,
fins que la reestructuració es produeixi.
L’alumne te d’anar
fent reestructuracions continuades, com un reciclatge permanent, per
mantenir-se sensològicament actiu i equilibrat a fi i efecte
de que mantingui la seva capacitat sinestèsica i creativa en
evolució.
L’artífex
més important d’aquest estat permanent d’alerta,
de reestructuració i de evolució de la creativitat en
els diferents nivells de la seva manifestació, com ja em vist,
es la PLÀSTICA. Aquesta assignatura (pretesa “Maria”)
te d’anar evolucionant en el nivell de l’evolució
de l’alumne per poder acompanyar-lo en el seu desenvolupament
com a persona.
De tota manera, no puc
deixar d’anotar que molts cops l’ensenyança que
es fa de la PLÀSTICA no es la més adequada per aconseguir
la finalitat anteriorment esmentada doncs, freqüentment, es confon
la capacitat expressiva de l’assignatura amb la seva facilitat
per la representació de la realitat no expressiva.
Tot i que aquesta manca
de formació artística expressiva, normalment, es produeix
en edats pre-adolescents i adolescents, considero que aquesta etapa
de la vida es una de les més delicades de l’alumne i
necessita una bona dosis de ‘relacions estructuradores’
perquè li ajudin a assumir els grans canvis que es produeixen
dintre seu i així ajudar-los a entrar a la edat adulta amb
bones eines per afrontar el nou repte de la seva vida.
La mateixa mecànica
que estimula i provoca aquesta reestructuració, es la pròpia
mecànica de la creativitat.
Evidentment, privar a un
alumne d’aquest desenvolupament, es condemnar-lo a la mediocritat
com a creador i com a persona.
Això no treu que
aquesta persona pugui triomfar en la vida. De fet, un psicòpata
te molts números per tirar endavant degut a la seva manca d’empatia,
la qual cosa li permet trepitjar a qui sigui sense cap inhibició
ni mala consciencia, per tal de aconseguir els seus propòsits.
(Això perfila la personalitat de molts politics, financers,
negociants, religiosos o militars de tota la historia de la humanitat)
D’altra banda, sense
ser psicòpata, hom es pot conduir com a tal per la necessitat
d’assolir els objectius que han determinat les consignes marcades
per la seva societat. Estem en una societat plena de desequilibrats
emocionals. Pot ser si tinguéssim una estadística de
la gent que està deprimida o amb problemes emocionals ens quedaríem
esgarrifats.
Suposo que pels lectors
que no hagin assistit a cursos meus o no coneguin els meus llibres,
lo de ‘les relacions estructuradores entre sensacions o Sensoanàlisis’
encara els hi deu costar una mica de pair. Els hi intentaré
explicar detalladament.
Les
sinestèsies
Per entendre com ens reestructurem
sensològicament cal conèixer el mecanisme de les sinestèsies.
Les sinestèsies
son mecanismes del nostre cervell que ens permeten expressar una sensació
amb un sentit diferent del sentir a través del qual l’hem
percebuda.
Aquesta possibilitat de
percebre i expressar per vies diferents, es el que ens permet expressar
també sensacions interiors amb qualsevol orgue dels sentits.
Es el que ens permet traduir
les sensacions creatives elaborades en lo mes fons del nostre cervell
i expressar-les amb formes concretes.
Es el que ens emmiralla
amb nosaltres mateixos a través de les arts i fa que les dades
del que creiem que érem canviïn soles i ens retornin la
imatge o la sensació del nou que som.
Al percebre l’alumne
a través de la PLÀSTICA la nova imatge del que és,
però que encara no ha assumit, fa que la percepció d’aquesta
sensació nova de sí, produeixi un canvi en el seu cervell
i que aquest assumeixi, en tots els aspectes, la seva nova forma de
ser.
Aquest emmirallant-se contínuament
per renàixer de sí mateix, es el que fa madurar a l’alumne
i li dona dignitat, autoestima i ganes de seguir aprenent.
Evidentment, per la pròpia
mecànica d’aquest desenvolupament, la seva intel•ligència
s’afina i la seva capacitat creativa, equilibri emocional i
tarannà social milloren considerablement.
Amb una bona educació
artística, aquest canvi es continu i harmònic.
D’ací la importància
de la PLÀSTICA i les arts en general en l’ensenyament.
Les
arts en l’ensenyament
La importància de
les arts en l’ensenyament es enorme. Una matèria científica
o literària, en un moment de necessitat, s’aprèn
y no passa res. Però les arts no son tan sols matèries
a aprendre, son desenvolupadores del cervell, de les emocions, de
la capacitat sinestèsica, de la intel•ligència,
de la creativitat, de la personalitat, de l’autoestima i de
la dignitat de ser persona.
Es possible que molts dels
lectors d’aquest article mai s’hagin preguntat ‘Què
és el que fa que una obra sigui d’art i un altre no?
o dit d’un altra manera ‘On es l’art en una obra
d’art? La resposta a aquesta eterna qüestió, els
hi donarà la clau de qualsevol aspecte que no als hi hagi quedat
clar en aquest article. Veure:
(¿DÓNDE ESTÁ EL ARTE EN UNA OBRA DE ARTE? Carles
Bayod Serafini, Edició digital, https://www.amazon.es/dp/B00AZ0N5CK)
D’altra banda, crec
imprescindible que tots els professors de matèries artístiques
siguin capaços, de forma objectiva i científica, de
explicar el misteri de l’art.
Una obra d’art es
un objecte que, la seva contemplació, audició, etc.,
produeix un importantíssim fenomen de percepció, de
tal manera, que ens fa canviar la forma de treballar del nostre cervell.
Ens fa passar de la percepció
lineal a la percepció holística.
Això vol dir, passar
de percebre les coses una darrera l’altre, a percebre-les totes
a la vegada.
Evidentment, a l’hora
de fer anar el nostre cervell, el rendiment que donarà treballant
d’una o l’altra manera no te res a veure.
Per tant, seria bo aplicar
una pedagogia que integres lo lineal i lo holístic de forma
que totes les matèries tradicionalment lineals com llengua,
matemàtiques, geografia, física, etc., es convertissin
en matèries holístiques. De fet ja existeix un mètode
per fer-ho factible.
L’art es el mecanisme
de llenguatge sensològic més important que ha desenvolupat
l’esser humà en tota la seva evolució. Però
també el que ha desenvolupat menys i el que més necessitarà
per créixer en el futur, degut a la complexitat i riquesa de
la seva expressivitat holística.
L’art es el llenguatge
sinestèsic per excel•lència. L’art sempre
expressa coses que son inexpressables a través de les paraules,
doncs les paraules descriuen una vivència (lineal) i l’art
la expressa (holística).
Quan contemplem una obra
d’art, el que està passant dintre nostre es que estem
percebin una informació que no sabem com explicar-la, però
sentim que està dins nostre. L’artista ens la ha transmès,
i ara, aquesta informació rebuda, està vivint amb nosaltres
i ens està transformant sense que puguem evitar-ho, doncs no
hi tenim resistències.
Amb la plàstica
passa el mateix. L’alumne expressa quelcom que sent però
que no sap siquiera què vol dir. Ell es el primer espectador
de la seva obra. Ha creat sinestèsies per expressar coses sense
nom però que bullen dintre seu sense adonar-se’n.
L’alumne las fixa
en el dibuix, la pintura, l’escultura, etc. I desprès
las contempla. Te necessitat de mirar-les. Aquestes sensacions que
viu al percebre-les crearan sinestèsies que es transformen
amb idees , sentiments, ganes de..., etc. I aquí comença
a evolucionar, a descobrir sense voler, un ell nou. Y torna a renéixer!
Aquesta es la important
tasca de l’assignatura de PLÀSTICA.
...i ara depèn de nosaltres...
La possible desaparició
de la PLÀSTICA i la mancança de altres assignatures
holístiques, penso que es una aberració pedagògica
històrica que només pot respondre a la ignorància
i incompetència del que així ho determina.
Penso, així mateix,
que el “corpus magistri” no ha de tolerar que li impel•leixin
a impartir una mala pedagogia.
L’ensenyament es
la funció més sagrada d’un estat com cal. La defensa
d’un ensenyament de qualitat es la tasca més noble que
pot realitzar un poble. I la regeneració i valoració
de la formació artística, així com la fusió
del potencial holístic de l’art amb les demés
assignatures per aconseguir un desenvolupament de l’alumna més
integral i eficient, te de ser la fita en l’educació
per el nou paradigma del segle XXI.
Volver a Artículos